Valokuitumarkkina käy Suomessa kuumana

Toimitusjohtajamme Tommi Linna halusi kirjoittaa muutaman sanan valokuitumarkkinoista ja mediasta.

Ja sehän passaa, koska Tommilla on sana hallussa:


Tervehdys!

Kuten otsikossa seisoo, on valokuitukuitumarkkinoilla Suomessa hellettä.

Meidän lisäksi pari muutakin kilpailijaa investoi verkkojen synnyttämiseen voimakkaasti, ja lähivuosien aikana Suomessa koetaan melkoinen valokuitubuumi. Mutta mitä tekevät media ja isot kilpailijat?

Isot kilpailijat heittävät kapuloita rakentajien rattaisiin sen minkä ehtivät. Yhtenä esimerkkinä Elisan mielestäni surkuhupaisa haaste Täyskuitua vastaan markkinaoikeuteen (https://www.tivi.fi/uutiset/tv/bb6f6f66-c419-4af8-9f9f-27e49cc5d72d). Onpa joku pitänyt Elisan toimintaa kovin herkkähipiäisenä.

Tavallaan ymmärrän heidän reaktionsa. Sehän on defenssi, joka johtuu pelkoreaktiosta. He hyvin tietävät, miten tässä pelissä käy. #valokuitu- ja 5g-teknologioita verrataan toisiinsa – ensin 4g, nyt 5g, kohta 6g… aina vastassa on valokuitu. Vertailu on turhaa ja tyhmää, sillä molemmille teknologioille on omat käyttötarkoituksensa. Mobiiliyhteys soveltuu liikkeessä käytettäväksi, ja kiinteä valokuituyhteys kuuluu jokaiseen kotiin. Valokuitu on täysin ylivertainen suhteessa mobiilivaihtoehtoihin niin suorituskyvyltään, nopeudeltaan, toimintavarmuudeltaan, tehokkuudeltaan, ekologisuudeltaan kuin kestävyydeltäänkin. Toisin sanoen valokuitu pesee 5g:n kaikilla osa-alueilla. Eikä hintakaan ole enää erottava tekijä, kun tuomme liittymän kotiin joko täysin ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan. Kotien kiinteille 5g-ratkaisuille ei yksinkertaisesti jää juurikaan markkinarakoa, ja ehkäpä juuri siksi – myynnin ollessa kuumimmillaan – tämä keskustelu halutaan vaientaa.

Aion jatkossakin tuoda esiin teknologioiden eroja, jotta jokainen ne ymmärtäisi ja tekisi oikeita päätöksiä. Päätösten ei pitäisi perustua viekkaudella ja vääryydellä synnytettyihin tunteisiin tai mielikuviin, joita harhaanjohtava markkinointi rumimmillaan on luonut.

Pirun hyvin se 5g on kuitenkin osattu myydä yhteiskunnan jokaiselle tasolle, päättäjistä mökin mummoihin. On luvattu kuuta taivaalta ja ties mitä. Mutta koska emme saisi enää Elisan mielestä käyttää ilmaisua ”5g ei tule _koskaan_ täyttämään siihen kohdistettuja odotuksia”, ilmaisen asiani neutraalimmin toteamalla, että tokkopa se koskaan täyttää sille asetettuja odotuksia. Moni vaikuttaja tietää, että olennaista ei ole mitä sanotaan, vaan kuka sen sanoo. Kun iso peluri puhuu, mainosmediat kuuntelevat ja poliitikot uskovat.

Kai tiedätte, että 6g on jo piirustuslaudalla? Ja että 7g:täkin jo hahmotellaan. Pohtikaapa siis tovi, miksi niiden kehittäminen on aloitettu jo ennen kuin 5g:tä on ehditty edes kunnolla saada käyttöön. Oikein päätelty! 5g:n suorituskyky ei nimittäin riitä tulevaisuuden tarpeisiin. Muutaman vuoden se voi kestää, sitten ovat taas verkot tukossa. Datan määrä tuplaantuu parin vuoden välein, ja 10 vuodessa se miltei 1000-kertaistuu. Onneksi silloin saadaan apuun 6g – pitkän itkun ja hammastenkiristelyn jälkeen! Vai olisiko sittenkin kannattanut valita se tylsän harmaa valokuituyhteys, jossa potkua riittää lähestulkoon ikuisesti?

Jos oikein hieroo muistinystyröitään, voi löytää analogiaa jokunen vuosi sitten lanseerattuun 4g:hen. Muistatteko? Sen piti ratkaista vaikka ja mitä ongelmia, ja kapasiteettiakin piti olla hirveästi. 4g:n piti jopa korvata valokuitu. Vaan missä tilanteessa ollaan nyt? Jonkun aikaa se ehkä toimi välttävästi, mutta nyt ovat verkot tukossa ja käyttäjät tyytymättömiä. ”Onneksi” 5g tulee ja pelastaa. Jep jep.

Ja mitä tekee media? Keskittyy maalailemaan piruja seinille siitä, kuinka ”väärän” valokuitutoimittajan valitseminen voi koitua kohtaloksi. Harva toimittaja vaivautuu kyseenalaistamaan isojen toimijoiden 5G-hehkutusta, mutta kaikilla tavoilla ylivoimaisen teknologian (lue siis valokuidun) myyjistä puhutaan melkeinpä käärmeöljykauppiaina.

Median toimintaan en tässä kirjoituksessa nyt enempää keskity. Tälläkin on pituutta jo liikaa. Hyvä, että valokuituasiat on saaneet enemmän näkyvyyttä kuin koskaan, mutta ehkäpä juttujen näkökulmia voisi viilata vaikka edes rahtusen verran laajempaan perspektiiviin. Nyt tiiraillaan asioita neulansilmän läpi sen sijaan, että nähtäisiin metsä puilta.

https://www.tivi.fi/uutiset/tv/bb6f6f66-c419-4af8-9f9f-27e49cc5d72d

Tommi Linna

Toimitusjohtaja, Täyskuitu

Tommi Linna